Toekomst centrum Nunspeet

Participatieproces Werkplan Centrum Nunspeet

In maart 2025 start het participatieproces voor het nieuwe Werkplan Centrum van de gemeente Nunspeet. Dit is één van de acties die is opgenomen in de 
Lokale economische agenda 2024- 2028 (pdf, 1.36 MB) (paragraaf 2.2). 

Voor dit nieuwe werkplan evalueren we het bestaande 
Werkplan Centrum Nunspeet 2019-2024  (pdf, 646.12 KB)en maken we de economische balans op voor de komende jaren. We kijken onder meer naar het functioneren van de detailhandel en andere centrumfuncties zoals horeca, vrije tijd en diensten. 

Verder wordt gekeken hoe de samenwerking tussen ondernemers in het centrum geregeld kan worden. Dit om het centrum van Nunspeet aantrekkelijk en toekomstbestendig te houden.

Participatieproces

Het doel van het participatieproces is om op basis van input en ervaringen van centrumondernemers en inwoners uit de gemeente te komen tot een nieuw werkplan voor de komende jaren. We doen dit op de volgende manier:

Inwoner

Inwoners van de gemeente Nunspeet konden tot 6 april 2025 via een enquête input leveren over ervaringen, knelpunten en ideeën voor verbetering.De drie winnaars van de Nunspeetse kadopas krijgen via de e-mail een bericht. 

Ondernemer

Centrumondernemers konden tot 13 april een enquête invullen om hun input te geven. Verder zijn ze uitgenodigd voor twee bijeenkomsten. Op woensdag 2 april was er een eerste ondernemersbijeenkomst voor centrumondernemers over de toekomst van Centrum Nunspeet. De tweede bijeenkomst was op dinsdag 13 mei. Lees hieronder de verslagen van deze bijeenkomsten. 

Accordion item is ingeklapt

Ruim 40 centrumondernemers gingen met elkaar in gesprek over de opgaves en verbeterpunten. Specifiek is gesproken over het Werkplan 2025-2030 en de samenwerking tussen de ondernemers onderling. Een korte terugkoppeling:

Sterke punten en verbeterpunten

De aanwezigen benadrukten de sterke punten van het centrum, zoals de diversiteit in het aanbod, bereikbaarheid en vrij parkeren. De meeste ondernemers zijn (erg) positief over het functioneren van het huidige centrum. Landelijke trends/ontwikkelingen zoals de forse afname van het aantal winkels, zijn in Nunspeet minder sterk zichtbaar. Dat is positief. Daarnaast werden er ook verbeterpunten genoemd, zoals parkeren, veiligheid en meer groen.

Samenwerking

Een belangrijk onderwerp van de bijeenkomst was samenwerking. INretail en Nunspeet Onderneemt Samen (NOS) benadrukten de noodzaak van een sterke gezamenlijke aanpak om het centrum van Nunspeet toekomstbestendig te maken. Er werd positief uitgesproken dat er een sterke wil is om samen te werken. Hoe deze samenwerking precies vorm moet krijgen, wordt uitgewerkt door een werkgroep van ondernemers.

Accordion item is ingeklapt

Succesvolle tweede ondernemersbijeenkomst over toekomst centrum

Op dinsdag 13 mei vond de tweede ondernemersbijeenkomst plaats over de toekomst van het centrum van Nunspeet. De bijeenkomst werd opnieuw goed bezocht, met ruim 40 aanwezige ondernemers. Tijdens deze interactieve avond stonden drie hoofdonderdelen centraal: inzichten delen, straatgerichte acties en samenwerking.

Inzichten uit onderzoek gepresenteerd

De avond begon met een presentatie van de voorlopige resultaten uit onder andere de inwoners- en ondernemersenquête. Deze vormen de basis voor het nieuwe Werkplan Centrum. Uit de resultaten blijkt dat er vooral opgaven liggen in de openbare ruimte, zoals meer zitgelegenheden, vergroening en verbetering rondom fiets- en autoparkeren. Ook werd inzicht gegeven in het bezoekgedrag van inwoners: hoe vaak ze het centrum bezoeken, waarom en welke delen ze gebruiken.

Ondernemers aan de slag per straat

In het tweede deel gingen ondernemers in groepen aan de slag per straat. Op basis van eerdere input van inwoners, ondernemers en vastgoedeigenaren zijn per straat verbeteracties opgesteld. Deze acties zijn per straat onderverdeeld in:

  • Acties die bijdragen aan een aantrekkelijkere straat
  • Acties die als minder wenselijk worden beschouwd

Elke straatgroep pitchte vervolgens de vijf belangrijkste acties. Deze input wordt meegenomen in het Werkplan Centrum, dat in de tweede helft van dit jaar ter vaststelling aan de gemeenteraad wordt aangeboden.

Samenwerking en vervolgstappen

Het laatste deel van de bijeenkomst stond in het teken van samenwerking: hoe komen we van plannen naar uitvoering? De verschillen tussen een Bedrijveninvesteringszone (BIZ) en reclamebelasting (RB) werden toegelicht. Via een interactieve Mentimeter-sessie werd gesproken over:

  • Het afbakeningsgebied (bijv. Z-structuur of het volledige centrum)
  • De hoogte van een ondernemersbijdrage
  • De rol van ondernemers in het proces

Vervolg: richting besluitvorming

De komende periode wordt samen met een werkgroep van ondernemers verder gewerkt aan de uitwerking van het gebied, de tarieven, activiteiten en organisatievorm. Deze uitkomsten worden meegenomen in het afwegingsvoorstel BIZ of RB. Het college biedt dit voorstel in juli aan de gemeenteraad aan, als antwoord op de motie ‘Nunspeet verdient een aantrekkelijk centrum’.

Presentatie Ondernemersbijeenkomst 13-5 (pdf, 4.12 MB)

Vervolg

De komende periode wordt samen met een werkgroep van ondernemers verder gewerkt aan de uitwerking van het gebied, de tarieven, activiteiten en organisatievorm. Deze uitkomsten worden meegenomen in het afwegingsvoorstel BIZ of RB. Het college biedt dit voorstel in juli aan de gemeenteraad aan, als antwoord op de motie ‘Nunspeet verdient een aantrekkelijk centrum’. Het Werkplan Centrum zal in de tweede helft van dit jaar ter vaststelling aan de gemeenteraad wordt aangeboden.

Vragen?

Heeft u vragen over het participatieproces, neem contact op met ondernemers@nunspeet.nl of bel (0341) 25 99 11.
 

Contact

Vandaag bereikbaar tot 16:30 uur