Overlijden

Als iemand is overleden, moet dat worden doorgegeven aan de gemeente waarin de persoon is overleden. Meestal doet een uitvaartondernemer dit, maar u kunt dit als nabestaande ook zelf doen. 

  • De gemeente maakt een overlijdensakte op en registreert het overlijden in de Basisregistratie Personen (BRP).
  • Nadat er aangifte is gedaan, krijgt u toestemming voor het begraven of cremeren van de overledene.
  • Aangifte doen van overlijden is gratis. Een uittreksel van de overlijdensakte kost €17,10.
  • Als de overledene in een andere gemeente woonde, hoeft u het overlijden niet zelf door te geven aan deze gemeente. Dat doet de gemeente waarin de persoon is overleden.
Accordion item is ingeklapt

Als uitvaartondernemer kunt u online aangifte doen van overlijden. U heeft hiervoor eHerkenning nodig (minimaal niveau 2+). De betaling gaat via iDeal. 

Doet u voor de eerste keer online aangifte binnen de gemeente Nunspeet? Vul dan het formulier Aanleveren gegevens uitvaartondernemer (pdf, 79.36 KB) in en stuur het naar frontoffice@nunspeet.nl. Dan zetten wij uw gegevens in het systeem en kunt u daarna online aangifte van overlijden doen. 

Online aangifte van overlijden doen

Online reserveren uitvaart

Wat u moet weten

  • U ontvangt toestemming tot begraven of cremeren via de e-mail.
  • De originele toestemming en uittreksel van de akte van overlijden ontvangt u ook per post.
  • Stuur de A-verklaring en B-verklaring op naar de gemeente.
  • Kunt of wilt u niet online aangifte doen, dan kunt u het Aangifteformulier overlijden of begraven (pdf, 106.40 KB) gebruiken.
  • Bij elke uitvaart moet een rechthebbende worden toegewezen. Hiervoor kan hetzelfde Aangifteformulier overlijden of begraven (pdf, 106.40 KB) gebruikt worden.
  • Als de begrafenis buiten de wettelijke termijn moet plaatsvinden, is dat pas mogelijk na toestemming van de burgemeester. Om uitstel van een begrafenis of crematie aan te vragen, kan het aanvraagformulier Uitstel begraven en cremeren (pdf, 97.10 KB) gebruikt worden. 
Accordion item is ingeklapt

U kunt als nabestaande zelf aangifte doen van overlijden. Hiervoor moet u een afspraak maken. 

Afspraak maken

Wat neemt u mee naar de afspraak?

  • Geldig identiteitsbewijs van uzelf.
  • A-verklaring van overlijden (van een arts of gemeentelijk lijkschouwer).
  • B-envelop met de oorzaak van overlijden voor het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Meestal stuurt de arts dit rechtstreeks naar het CBS.
  • Trouwboekje (niet verplicht, maar hier kunt u het overlijden in laten registreren).
  • Geld: u betaalt voor het uittreksel van de overlijdensakte, bij voorkeur met pin. 

In de volgende situaties, neemt u ook het volgende mee: 

  • Bij een niet-natuurlijke dood: een verklaring van een schouwarts en toestemming voor de begrafenis of crematie van de officier van justitie.
  • Bij uitstel van een begrafenis of crematie: een verklaring van geen bezwaar van een arts.
  • Als de overledene zijn lichaam beschikbaar wil stellen aan de wetenschap: codicil/wilsbeschikking van de overledene.

Wie moet u op de hoogte brengen?

Instanties die automatisch bericht krijgen

Na aangifte van overlijden bij de gemeente krijgen de volgende instanties automatisch bericht: 

  • Sociale Verzekeringsbank (SVB)
  • Belastingdienst
  • UWV

Een overzicht vindt u op wiekrijgtmijngegevens.nl 

Instanties die u zelf op de hoogte moet brengen

Bij aangifte van overlijden krijgt u een uittreksel van de overlijdensakte mee. Hiermee kunt u onderstaande instanties op de hoogte brengen van overlijden. 

  • Werkgever of uitkeringsinstantie
  • Hypotheekverstrekker of verhuurder
  • Zorgverzekeraar
  • Nutsbedrijven
  • Banken
  • Verzekeringsmaatschappijen
  • Verenigingen en kerk
  • Abonnementen en lidmaatschappen

Auto

Stond er een auto op naam van de overledene? Laat het kenteken dan binnen vijf weken overschrijven op naam van de nieuwe eigenaar.

Post doorsturen

Woonde de overledene alleen? Via PostNL kan de post drie maanden worden doorgestuurd naar een gewenst adres in Nederland. 

Ongeadresseerde reclame kunt u voorkomen via het Nationaal Overledenenregister

Paspoort of identiteitskaart

Het paspoort en/of identiteitskaart van de overledene moet bij de gemeente worden ingeleverd zodra u deze niet meer nodig heeft voor administratieve zaken. 

(Thuis)zorg of medische afspraken

Thuiszorg en andere medische afspraken moeten soms schriftelijk worden afgezegd. Informeer bij de instanties en praktijken of dit nodig is. 

Koninklijke onderscheidingen

Heeft de overledene Koninklijke of Pauselijke onderscheidingen? Dan moeten deze worden teruggestuurd naar de Kanselarij der Nederlandse Orden. 

Accordion item is ingeklapt

Als de dag van overlijden en/of de plaats van overlijden niet vastgesteld kan worden, is er sprake van lijkvinding. 

  • Als uitvaartondernemer doet u online aangifte van lijkvinding.
  • Na uw aangifte doet de hulpofficier van justitie aangifte. Dit gebeurt meestal schriftelijk.
  • De kosten voor een uittreksel overlijdensakte zijn €17,10 

Wat heeft u nodig bij de aangifte?

  • De melding die u van de GGS heeft ontvangen over de lijkvinding.
  • BSN, naam en geboortedatum van de overledene.
  • Gegevens van een contactpersoon of nabestaande.
  • Gegevens van de uitvaart: datum, tijd en locatie

    De volgende documenten ontvangen we rechtstreeks van de (hulp)officier van justitie en de arts:

  • Proces verbaal van de hulpofficier van justitie
  • Verklaring van geen bezwaar van de officier van justitie (indien van toepassing)
  • De waarschuwing van de arts dat het om lijkvinding gaat. 
Accordion item is ingeklapt

In bepaalde situaties is het mogelijk om een begrafenis of crematie uit te stellen of te vervroegen. Bij begraven of cremeren na 6 werkdagen heeft u toestemming nodig van de burgemeester. U kunt een verzoek voor uitstel indienen via het aanvraagformulier Uitstel begraven en cremeren (pdf, 97.10 KB) gebruikt worden.

Wilt u de overledene eerder dan 36 uur na overlijden begraven of cremeren? Dan heeft u toestemming nodig van de officier van justitie en de burgemeester. 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de gemeente via telefoonnummer (0341) 25 99 11 of e-mail gemeente@nunspeet.nl

Accordion item is ingeklapt

Als de overledene zijn lichaam ter beschikking heeft gesteld aan de wetenschap, is hiervoor een codicil/wilsbeschikking nodig van de overledene en het verzoek aan de burgemeester voor toestemming tot ontleding. Deze toestemming krijgt u binnen drie dagen. 

Wat houdt het in?

Na het overlijden gaat het lichaam naar het anatomisch instituut van een universiteit. Het wordt dan gebruikt voor onderwijs en onderzoek. Studenten leren zo over het menselijk lichaam en helpt medisch specialisten bij het ontwikkelen van nieuwe operatietechnieken. 

Geen afscheidsceremonie

Bij terbeschikkingstelling is er geen afscheidsceremonie met het lichaam van de overledene mogelijk. Het lichaam wordt direct na het overlijden gebalsemd en naar het anatomisch instituut gebracht. Nabestaanden krijgen het lichaam niet terug. 

Wanneer niet mogelijk? 

Terbeschikkingstelling is niet altijd mogelijk. Bijvoorbeeld wanneer iemand in het buitenland is overleden of er teveel lichamen zijn aangeboden. Dan moeten de nabestaanden alsnog een begrafenis of crematie regelen.  

Meer informatie

Wilt u meer weten over het ter beschikking stellen van een lichaam of orgaan-en weefsel donatie? 

Accordion item is ingeklapt

Als een inwoner van de gemeente Nunspeet in het buitenland overlijdt, doet u aangifte bij de gemeente. Meer informatie over overlijden in het buitenland vindt u op Nederlandwereldwijd.nl.


Contact

Vandaag bereikbaar van 08:30 tot 16:30 uur