Wijzigingen doorgeven

Krijgt u een uitkering? Verandert er iets in uw situatie? Geef dit dan zo snel mogelijk door aan de gemeente. Dit heet de inlichtingenplicht. Doet u dat niet, dan loopt u kans op een boete of een andere maatregel.

Wat moet ik doorgeven?

Uw gezinssituatie of woonsituatie verandert

  • U gaat samenwonen, of alleen wonen
  • Kinderen verlaten het huis of komen bij u wonen
  • U krijgt meer of minder huisgenoten bij u in huis
  • Iemand bij u in huis gaat studeren, of stopt met studeren
  • Iemand bij u in huis wordt 21 jaar
  • U heeft een langdurige ziekenhuis- of zorgopname
  • In uw huishouden wordt een kind geboren
  • In uw huishouden overlijdt iemand
  • U moet in detentie
  • U verhuist naar een andere gemeente
  • U verhuist binnen de gemeente Nunspeet
  • U gaat tijdelijk naar het buitenland (geef ook vakanties in het buitenland door)

De inkomsten van u of uw partner veranderen

  • U of uw partner heeft/hebben nieuwe inkomsten
  • U of uw partner gaat werken
  • De hoogte van de inkomsten verandert
  • De inkomsten stoppen

Let op: uw inkomsten moet u iedere maand doorgeven. Dit doet u via het rechtmatigheidsformulier (ROF) dat u iedere maand krijgt.


Het vermogen van u of uw partner en/of uw inwonende minderjarige kinderen is toegenomen

  • U of leden van uw gezin hebben vermogen ontvangen (denk hierbij aan een erfenis, giften en geldprijzen)

Let op: geef een erfenis ook door als u er pas later recht op heeft. Bijvoorbeeld bij het erven van een deel van een woning.

Hoe moet ik wijzigingen doorgeven?

Wij sturen u elke maand een rechtmatigheidsformulier (ROF) per post. U vult dit formulier in en stuurt deze terug naar de gemeente. U mag het ROF ook inleveren in de groene brievenbus aan de voorzijde van het gemeentehuis. Zonder het ROF kunnen wij uw uitkering niet betalen.

Twijfelt u of u iets moet doorgeven? Neem dan contact op met de bijstandsconsulenten via (0341) 25 99 11.

Contact