Melding adresonderzoek

Staat iemand op uw adres ingeschreven die er niet (meer) woont? Of krijgt u post van de vorige bewoner en kunt u die persoon niet meer bereiken? Dan kunt u een melding adresonderzoek doen bij de gemeente.  

Heeft u of een vorige bewoner iemand toestemming gegeven om zich op uw adres te laten inschrijven met een briefadres? Als u deze persoon lange tijd niet kunt bereiken of de toestemming voor het briefadres wilt intrekken, kunt u ook een melding adresonderzoek doen. 

Wie kan een melding adresonderzoek doen?

  • U bent de bewoner van de woning.
  • U bent eigenaar van de woning.
  • U bent verhuurder van de woning. 

Hoe kunt u de melding doen? 

  • digitaal via onderstaande knop: “melding adresonderzoek maken”
  • een afspraak maken in het gemeentehuis 

Let op. U kunt geen melding doen als u de buurman of buurvrouw bent.

Voor meer informatie over een adresonderzoek en adresfraude is er een video op de website van Rijksoverheid.

Melden

Een melding adresonderzoek kunt u online doen. 
Hiervoor hebt u nodig: 

  • DigiD  
  • Huur- of koopcontract van uw woning 

Uw DigiD moet voldoen aan het betrouwbaarheidsniveau “Substantieel: ID-Check” 

Heeft u in uw DigiD app de éénmalige ID-check van een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart toegevoegd, kunt u direct digitaal uw melding doen. 

Heeft u dit nog niet gedaan, dan kunt u op de website van Rijksinspectie Digitale Infrastructuur de instructie vinden hoe u de éénmalige ID-check aan uw DigiD-app toevoegt. 

Weet u waar de oude bewoners naartoe zijn verhuisd? Heeft u andere gegevens zoals een e-mailadres of telefoonnummer? Vertel ons dit dan. Dan gaat een eventueel adresonderzoek sneller. 

Kosten

De melding adresonderzoek en het adresonderzoek zijn gratis. 

Na uw melding

We kunnen besluiten om een adresonderzoek te starten. Een adresonderzoek duurt 12 weken. Soms heeft de gemeente meer tijd nodig om het onderzoek goed te doen. Een uitschrijving kan vervelende gevolgen hebben voor de persoon die uitgeschreven wordt.  
De persoon staat niet meer op uw adres ingeschreven als: 

  • de persoon zelf een nieuw adres doorgeeft
  • wij na goed onderzoek de persoon van uw adres uitschrijven. 

De melder krijgt een reactie op de melding. 

Tijdens een adresonderzoek

In de BRP komt een aantekening dat er een adresonderzoek loopt voor deze persoon. Verschillende organisaties zien dan dat er een adresonderzoek loopt. Enkele voorbeelden van organisaties zijn: 

  • De Belastingdienst
  • De Sociale Verzekeringsbank (SVB)
  • Het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV)
  • Zorgverzekeraars
  • Gerechtsdeurwaarders 

Tijdens het adresonderzoek kunt post krijgen van de gemeente of een andere overheidsinstelling. Deze post kan bedoeld zijn voor een persoon die niet (langer) op uw adres woont. Wij vragen u deze post terug te sturen naar de afzender. Dit doet u als volgt: 

  • Kruis de adresgegevens op de envelop door
  • Schrijf op de envelop ‘Vertrokken – Retour afzender’
  • Stop de post in een oranje brievenbus of geef deze af op een PostNL-punt 

Contact

Nu gesloten