Verhuizen vanuit het buitenland

Komt u uit het buitenland en gaat u zich vestigen in Nunspeet? Dan moet u zich (samen met uw eventuele gezinsleden) binnen 5 dagen na aankomst melden bij de gemeente. U kunt contact opnemen met de gemeente Nunspeet voor een afspraak via telefoonnummer (0341) 25 99 11.

Let op: de datum van aangifte is de datum van inschrijving.

Uw inschrijving kan tot een maand in beslag nemen. Als uw inschrijving is voltooid ontvangt u hiervan bericht. Hierop moet u wachten om bijvoorbeeld een paspoort aan te vragen of uw buitenlandse rijbewijs om te wisselen.

Let op: wanneer u digitaal een afspraak maakt voor uw verhuizing vanuit het buitenland selecteert u 'immigratie' in de afsprakenmodule.

Wat u moet weten

Uw verblijf in Nederland moet rechtmatig zijn, dit betekent dat u:

  • Of de Nederlandse nationaliteit heeft
  • Of de nationaliteit van een ander land uit de Europese Unie heeft
  • Of een geldige verblijfsvergunning heeft

Bent u binnen een half jaar langer dan 90 dagen achter elkaar in Nederland? Dan kunt u een verblijfsvergunning aanvragen. Deze vraagt u aan bij de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND).

Meenemen

  • Al uw identiteitsbewijzen (paspoort, ID-kaart, rijbewijs) waarvan ten minste één geldig is
  • Een reisdocument of ander document waaruit uw nationaliteit blijkt
  • Een verklaring hoofdbewoner
  • Als u uit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten komt: een bewijs van uitschrijving
  • Originele gelegaliseerde en vertaalde buitenlandse documenten van uzelf en van uw kinderen, zoals geboorte-, huwelijks- of echtscheidingsakten
  • Een ingevuld formulier verklaring hoofdbewoner (pdf, 48.16 KB)

Kosten

Aan het melden van uw vestiging uit het buitenland zijn geen kosten verbonden.

Legaliseren van buitenlandse documenten voor gebruik in Nederland

U kunt uw buitenlandse document in bijna alle gevallen laten legaliseren. Meestal gebeurt dat in het land waar het document vandaan komt. Lees meer hierover op Nederlandwereldwijd.nl.

Contact