Verhuizen vanuit het buitenland
Komt u uit het buitenland en gaat u zich vestigen in Nunspeet? Dan moet u zich (samen met uw eventuele gezinsleden) binnen 5 dagen na aankomst melden bij de gemeente. U kunt contact opnemen met de gemeente Nunspeet voor een afspraak via telefoonnummer (0341) 25 99 11.
Let op: de datum van aangifte is de datum van inschrijving.
Uw inschrijving kan tot een maand in beslag nemen. Als uw inschrijving is voltooid ontvangt u hiervan bericht. Hierop moet u wachten om bijvoorbeeld een paspoort aan te vragen of uw buitenlandse rijbewijs om te wisselen.
Wat u moet weten
Uw verblijf in Nederland moet rechtmatig zijn, dit betekent dat u:
- Of de Nederlandse nationaliteit heeft
- Of de nationaliteit van een ander land uit de Europese Unie heeft
- Of een geldige verblijfsvergunning heeft
Bent u binnen een half jaar langer dan 90 dagen achter elkaar in Nederland? Dan kunt u een verblijfsvergunning aanvragen. Deze vraagt u aan bij de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND).
Meenemen
- Al uw identiteitsbewijzen (paspoort, ID-kaart, rijbewijs) waarvan ten minste één geldig is
- Een reisdocument of ander document waaruit uw nationaliteit blijkt
- Een verklaring hoofdbewoner
- Als u uit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten komt: een bewijs van uitschrijving
- Originele gelegaliseerde en vertaalde buitenlandse documenten van uzelf en van uw kinderen, zoals geboorte-, huwelijks- of echtscheidingsakten
- Een ingevuld formulier verklaring hoofdbewoner (pdf, 48.16 KB)
Kosten
Aan het melden van uw vestiging uit het buitenland zijn geen kosten verbonden.
Stappenplan remigreren
Woont u in het buitenland en wilt u terugverhuizen naar Nederland? Bekijk wat u allemaal moet regelen vóór en na uw remigratie naar Nederland op Nederlandwereldwijd.nl.
Legaliseren buitenlandse documenten
U kunt uw buitenlandse document in bijna alle gevallen laten legaliseren voor gebruik in Nederland. Meestal gebeurt dat in het land waar het document vandaan komt. Lees meer hierover op Nederlandwereldwijd.nl.