Commissie Naamgeving

De commissie adviseert het college van burgemeester en wethouders over het gebruik en de keuze van namen voor de openbare ruimte in de gemeente Nunspeet. Het gaat om de naamgeving van onder andere nieuwe straten, wegen, pleinen, wijken, buurten en plantsoenen. 

Activiteiten

De commissie houdt zich bezig met de voorstellen van namen voor (openbare) ruimtes en gebouwen. Dit wordt gedaan voor de vindbaarheid, heldere dienstverlening, een juiste registratie en het verbeteren van de openbare orde en veiligheid. De commissie vergadert een aantal keer per jaar in het gemeentehuis. 
 

Naamgeving

Voor de gemeente Nunspeet is naamgeving belangrijk voor de dorpsontwikkeling, een goede dienstverlening en de openbare orde en veiligheid. Als delen van de openbare ruimte geen naam hebben, kunnen onder andere woningen en bedrijven geen huisnummer krijgen. Dat is nodig voor het registeren van een gebouw in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen, zodat mensen zich dan op dat adres kunnen inschrijven. Namen moeten daarom niet steeds veranderen en lang meegaan. 
 

Regels

Het kiezen van een naam voor een straat of wijk is een zorgvuldig proces. In de gemeente Nunspeet zijn hiervoor regels vastgesteld. De commissie kijkt bijvoorbeeld of een straatnaam past in een wijk of buurt. Wanneer een straatnaam vernoemd is naar een bekend persoon, onderzoekt de commissie of de naam gepast is om te gebruiken. 

Samenstelling

De Commissie Naamgeving bestaat uit vier leden en een ambtelijk secretaris. Momenteel zoeken we twee nieuwe leden.

  • De heer R.G. Buitenhuis (voorzitter)
  • De heer G.J. van Olst (lid)
  • Mevrouw G.H. Leusink (ambtelijk secretaris) 
  • Vacature 1
  • Vacature 2

Hebt u een suggestie of andere ideeën voor de commissie? Dan kunt u dit per e-mail doorgeven via g.h.leusink@nunspeet.nl
 

Wat vindt u van onze website?

Groene smiley (positief)Oranje smiley (neutraal)Rode smiley (negatief)