- U vraagt het afschrift aan in de gemeente van geboorte, huwelijk of overlijden.
- Als u het afschrift digitaal aanvraagt met uw DigiD, krijgt u het binnen een aantal werkdagen thuisgestuurd.
- U kunt ook een internationaal afschrift aanvragen.
- Heeft u een bewijs nodig dat u in de gemeente Nunspeet woont? Vraag dan een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) aan.
Afschrift burgerlijke stand
Een afschrift burgerlijke stand heeft u nodig als bewijs van bijvoorbeeld uw geboorte, huwelijk of echtscheiding.
Voor deze aanvraag heeft u als burger minimaal DigiD niveau substantieel nodig. Hiervoor dient u eenmalig met de DigiD-app een ID-check van een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart toe te voegen. Hierna is de DigiD-app geschikt om in te loggen.
Aanvraag door bedrijven
Bedrijven als notarissen of advocatenkantoren kunnen een afschrift burgerlijke stand zakelijk aanvragen met e-Herkenning.
Voor deze aanvraag heeft u als ondernemer minimaal betrouwbaarheidsniveau EH3 nodig. U kunt het betrouwbaarheidsniveau van uw inlogmiddel ophogen via uw leverancier.
U kunt de stand van zaken van uw aanvraag volgen. Log in met DigiD of eHerkenning.
U kunt het afschrift ook aanvragen in het gemeentehuis. U moet hiervoor een afspraak maken. Het afschrift maken wij klaar terwijl u wacht.
Neem naar de afspraak het volgende mee:
- een geldig identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs);
- vraagt u het afschrift voor iemand anders aan? Neem dan ook een schriftelijke machtiging en een identiteitsbewijs van diegene mee;
- Geld: u betaalt uw afschrift bij de aanvraag in het gemeentehuis, bij voorkeur met pin.
Wilt u iemand machtigen voor uw aanvraag van een afschrift burgerlijke stand? Vul dan het machtigingsformulier (pdf, 100.21 KB) in. Geef dit samen met een kopie van uw geldige legitimatiebewijs mee aan de persoon die u machtigt. De gemachtigde moet zelf ook geldig identiteitsbewijs meenemen naar de aanvraag.