Het gemeentehuis en de -werf zijn gesloten op maandag 29 mei a.s. (tweede pinksterdag).

Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen

Als u een beperking heeft en minder dan 100 meter te voet kunt afleggen kunt u in aanmerking komen voor een gehandicaptenparkeerkaart (GPK).

Bel met de gemeente: (0341) 25 99 11

​Wat u moet weten

Aanvragen

  • U neemt contact op met de gemeente. U kunt een aanvraagformulier toegestuurd krijgen.
  • U maakt een afspraak met de keuringsarts voor een medisch advies en u neemt het aanvraagformulier mee. Bij een verlenging van uw GPK kan van een medisch onderzoek worden afgezien wanneer bij een eerdere aanvraag door de arts is geconcludeerd dat uw aandoening onomkeerbaar is. In alle andere gevallen is een keuring noodzakelijk.

Keuringsarts

Huisarts de heer S.A.M. Terpstra

Medisch Centrum Oosterlaan
Oosterlaan 80
8072 BZ Nunspeet

Telefoon: (0341) 25 17 77

Als de heer Terpstra uw eigen huisarts is, neemt u contact op met huisarts de heer Timmer via telefoonnummer (0341) 25 23 32.

Bij een positief besluit van de arts stuurt u het aanvraagformulier met 1 pasfoto naar de gemeente Nunspeet (per post of via de e-mail), dan maken wij de kaart en bellen wij u om een afspraak te maken om de GPK op te halen. U bent verplicht dit persoonlijk te doen, bij de afspraak neemt u een geldig legitimatie bewijs mee.

Let op: de afhandeling van uw aanvraag of verlenging duurt maximaal acht weken.

Kaart ophalen

Let op: om de kaart op te halen moet u wel een afspraak maken.

Neem de volgende zaken mee als u de kaart ophaalt in het gemeentehuis:

  • Een geldig identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs).
  • Uw oude gehandicaptenparkeerkaart als het om een verlenging gaat.

Verlenging gehandicaptenparkeerkaart

U krijgt geen bericht van de gemeente dat uw kaart verloopt. Houdt zelf in de gaten wanneer de kaart verlopen is. Een verlenging van een gehandicaptenparkeerkaart gaat op dezelfde wijze als een nieuwe aanvraag. Bij een verlengingsaanvraag kan van een onderzoek door de gemeentearts worden afgezien wanneer de gemeentearts bij de eerste aanvraag heeft geconcludeerd dat de handicap onomkeerbaar is.

Kosten

In de gemeente Nunspeet zijn er geen kosten verbonden aan het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart.

De kosten van een duplicaat kaart bij verlies of diefstal zijn € 32,- (prijspeil 2023).

Verlies of diefstal van de kaart

Maak een afspraak bij het Klantencontactcentrum. Neem bij de afspraak een geldig legitimatiebewijs en één pasfoto mee. Let op:Pasfoto-eisen.

Praktische informatie

Soorten gehandicaptenparkeerkaarten en voorwaarden

  • Bestuurder: U bestuurt zelf een motorvoertuig of brommobiel. U kunt zes maanden of langer niet verder lopen dan 100 meter, met of zonder loophulpmiddel.
  • Passagier: U zit permanent in een rolstoel. Of u kunt vanwege uw beperking niet alleen achtergelaten worden op de plaats van bestemming.
  • Bestuurder en passagier: U bent permanent rolstoelgebonden en bestuurt zelf een motorvoertuig of brommobiel.

Uitgebreide informatie vindt u in de Regeling gehandicaptenparkeert.

Wanneer moet de GPK ingeleverd worden bij de gemeente

  • Wordt uw rijbewijs om medische redenen niet meer verlengd, dan moet u uw gehandicaptenparkeerkaart B (bestuurderskaart) inleveren.
  • Bij overlijden moet de GPK van de bestuurder en/of de passagier ingeleverd worden.

Waar mag u parkeren

  • Op gehandicaptenparkeerplaatsen in Nederland, de kosten verschillen per gemeente.
  • In alle landen van de Europese Unie.
  • Als u ten onrechte gebruik maakt van een gehandicaptenparkeerplaats loopt u de kans een forse boete te krijgen.

Contact